Nové Hrady - Zjednodušená verze stránek
Nastavení velikosti písma
+

Úřední deska - Informace občanům - stanovení ceny za svoz komunálního odpadu a stočného

Vážení spoluobčané,

blíží se konec roku a s ním povinnost obce stanovit cenu za svoz komunálního odpadu a výši stočného. Všichni známe současnou situaci s růstem cen paliv a energií. Zastupitelstvo na svém zasedání 22.11. navrhlo zvýšit cenu za svoz komunálního odpadu ze 700,- na 1.000,- Kč a cenu stočného z 19,- Kč/m3 na 22,- Kč/m3, tj. z 665,- na 770,- Kč za poplatníka a rok. Konečné částky platné pro rok 2023 bude zastupitelstvo schvalovat na zasedání 12.12. od 18 hodin. Protože se toto zdražení dotkne náš všech, chceme Vám sdělit, proč k navýšení muselo dojít a jak jsme k těmto částkám došli.

 

Komunální odpad

V současnosti máme cenu za svoz komunálního odpadu 700,- Kč na poplatníka. Náklady za svoz komunálního odpadu byli letos 387.084,- Kč, velkoobjemový svoz stál 62.000,- Kč, za třídění a recyklaci odpadu (papír, plasty, kovy) jsme získali zpět 70.000,- Kč, když to sečteme, stál nás svoz komunálního odpadu 379.084,- Kč. Od poplatníků (379 občanů, z toho 57 dětí, které mají slevu 50%) jsme vybrali 245.350,- Kč. Pokud toto odečteme od nákladů, dostaneme částku 133.734,- Kč, kterou obec doplácí. Na poplatníka tedy obec v tomto roce doplácela 382,- Kč.

Od 1.1.2023 se zvyšuje cena za svoz komunálního odpadu o 18%. I s velkoobjemových svozem předpokládáme cenu pro rok 2023 529.920,- Kč. V současné době klesla cena tříděných odpadů (papír, plasty, kovy), proto počítáme s příjmem za jejich recyklaci ve výši 65.000,- Kč. Po sečtení vychází cena za svoz komunálního odpadu pro obec na příští rok 464.920,- Kč, po vydělení počtem občanů (379, z toho 57 dětí, které mají slevu 50%) vychází cena na poplatníka na 1.326,- Kč za rok. Při navrhovaném poplatku 1.000,- Kč na poplatníka obec vybere 350.500,- Kč, zbývající částku 114.420,- Kč bude muset dotovat z rozpočtu.

Jednou z variant úspor je možnost svozu komunálního odpadu jednou za čtrnáct dní. V tomto případě vychází úspora 134,- Kč na poplatníka, obec potom nebude doplácet 326,- Kč, ale pouze 192,- Kč na poplatníka.

Musíme upozornit, že v ceně za svoz komunálního odpadu nejsou zahrnuty další náklady obce za povinný odvoz olejů, sběr handrů a tzv. BRKO (svoz a likvidace biodpadů). Jejich výše je v letošním roce cca 30.000,- Kč.

Věřte tomu, že svoz komunálního odpadu je oblast, které věnujeme (či spíše musíme věnovat) spoustu času a energie. Nejenom proto, že jde o významnou nákladovou položku obecního rozpočtu, ale i proto, že jde o věc, kterou používáme každý den. V současné době je legislativa pro svoz komunálního odpadu (v zákoně se nazývá "systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na území obce") nesmírně komplikovaná, obsáhlá a stále se měnící. Vznikla kolem toho spousta fám, polopravd, zaručených informací a v několika případech i zlé krve. Chceme proto uvést několik skutečností, které by Vás mohli zajímat:

  • Povinnost platit za svoz komunálního odpadu má pouze trvale hlášený občan - není tudíž důležité, kolik lidí v dané nemovitosti bydlí. V případě nemovitosti, kde není nikdo trvale hlášen (chata, chalupa) má povinnost platit za svoz komunálního odpadu majitel nemovitosti.
  • Poplatek za skládkování (tj. možnost vyvézt směsný odpad na skládku) tvoří třetinu ceny svozu. Postupně se zvyšuje, ze současných 900,- Kč/t se postupně zvýší až na 1.800,- Kč/t v roce 2028. Jediná cesta, jak cenu snižovat je pečlivě třídit a snažit se, aby směsného odpadu bylo co nejméně. Třídění má navíc bonus v tom, že čím více tříděného odpadu odevzdáme, tím více peněz obec získá ze státního systému třídění odpadu EKOCOM. Letos jsme takto získali 70.000,- Kč, což znamená slevu 200,- Kč pro každého poplatníka. Od příštího roku by měla být k dispozici možnost vážit odpad z jednotlivých obcí, takže obce s menším množstvím odpadu na obyvatele by mohli platit méně za skládkování.
  • Před několika lety se obec stala podílníkem ve firmě Technické služby Hlinsko, které v současné době zajišťují svoz komunálního odpadu. Tato firma vznikla transformací původních technických služeb města na společnost, ve které mají podíl i přidružené obce a jejím účelem není nic jiného, než právě zajišťovat svoz a likvidaci komunálního odpadu. Jsme přesvědčeni, že díky tomu jsme zajistili tuto službu za nejnižší možnou cenu.
  • Děti do 15 let mají slevu 50% z poplatku. Rozhodně míníme toto zachovat i do budoucna jako určitý vstřícný krok k mladým rodinám.

 

Stočné

Zde je situace jednodušší neboť i celkové částky jsou výrazně nižší. V minulém roce stála elektřina (což je nejvyšší nákladová položka) na čistírně odpadních vod 70.000,- Kč, letos 100.000,- Kč. S aktuálními ceníky předpokládáme cenu pro rok následující 110.000,- Kč. Oproti minulému roku se na likvidaci fekálů vydělalo o 10.000,- Kč víc (40.000,- Kč oproti 30.000,- Kč v roce 2021). Po sečtení (elektřina 40.000 - fekály 10.000) nám tedy vychází, že náklady oproti roku 2021 vzrostou o 30.000,- Kč. Při současném množství poplatníků (199 občanů) jde o zvýšení nákladů obce na provoz kanalizace o cca 150,- Kč na poplatníka. Ve vyhlášce chceme nově stanovit manipulační poplatek pro fekály, případně mírně zvednout cenu a s nárůstem poplatníků (postupně by se měly na kanalizaci připojovat obyvatelé Mokré Lhoty) předpokládáme, že zvýšení o 105,- Kč (z 665,- na 770,- Kč) na poplatníka by mělo v příštím roce pokrýt náklady. Zde musíme uvézt velice důležitou podmínku pro provoz kanalizační sítě vybudované z dotačních peněz. Obec nesmí kanalizaci dotovat a nesmí na ní ani vydělávat. Takže každý rok nám musí finance vyjít relativně přesně.

Stočné jsou povinni platit všechny osoby, které bydlí v nemovitostech (rodinné nebo nájemní domy, chalupy, chaty apod.) na území obce Nové Hrady a kteří mají možnost připojení na obecní kanalizaci. Není tedy důležité, zda osoba bydlící v dané nemovitosti je zde trvale hlášena nebo není. Za objekty, které nejsou trvale obydleny, platí paušál stočného (ve výši za jednu osobu) majitel nemovitosti.

 

Vážení spoluobčané, zastupitelstvo rozhodlo o navýšení ceny za svoz komunálního odpadu a navýšení ceny stočného. Pokusili jsme se Vám sdělit, co nás k tomu vedlo a proč je nutné to udělat. Pokud máte pocit, že to je špatně, nebo dokonce že jsme to my udělali špatně, obecně závazné vyhlášky, které tyto ceny stanovují, budeme schvalovat na zasedání zastupitelstva 12.12. od 18 hodin a protože je zasedání veřejné, jste vítáni.

 

Závěrem bychom Vás rádi pozvali na rozsvícení vánočního stromu a mikulášskou nadílku, které se koná v pátek 2.12. od 16 hodin na náměstí v Nových Hradech.

 

S přáním příjemně prožitých vánočních svátků

zastupitelstvo obce

Datum sejmutí: 15. 12. 2022